|
Salg- og leveringsbetingelser1. Leveringsvilkår Levering finder sted i henhold til Incoterms 2010 EXW (Ex Works) Ved levering skal kunden acceptere en variation i den leverede mængde på +/-10% af det bestilte. Emballage efter aftale, faktureres særskilt. 2. Betalingsvilkår Betaling sker i danske kroner, med mindre andet aftales skriftligt. Netto kontant, med mindre andet er aftalt. Hvis betaling ikke sker på forfaldstidspunktet, vil der blive beregnet en rente på 2 % pr. påbegyndt måned, samt administrationsgebyr på 450,- Dkr. 3. Ejendomsforbehold og ret til tilbageholdelse NFI bevarer ejendomsretten til de leverede varer, indtil hele købesummen med renter, omkostninger m.v. er betalt. 4. Reklamation Enhver risiko for varerne overgår til køber på tidspunktet for levering af varerne. En reklamation vedrørende varerne skal ske skriftligt til NFI så hurtigt som muligt, og senest 8 dage efter leveringen. Hvis NFI ikke har modtaget reklamation inden for den anførte frist, bortfalder købers indsigelser mod kvantitet og kvalitet NFI er berettiget og forpligtet til at afhjælpe alle mangler. NFI afgør selv, om afhjælpningen skal ske ved reparation eller udskiftning af den/de defekte dele eller omlevering. NFI’s ansvar omfatter kun mangler, som viser sig inden ét år fra den dag, det solgte blev leveret. NFI har ikke udover det i nærværende punkt anførte ansvar for mangler. Dette gælder ethvert tab, manglen måtte forårsage, herunder driftstab, tabt arbejdsfortjeneste og andre økonomiske konsekvens tab. 5. Priser NFI`s priser er bestemt ud fra de udefra kommende omkostninger som er gældende på det tidspunkt tilbuddet gives. Det betyder at NFI forbeholder sig ret til at justere prisen på varen, når der ses udefra kommende prisændringer på mere end ±10% indgående dele. Tilbud er gældende i 3 mdr. 6. Garantibestemmelser Såfremt NFI har påtaget sig at yde garanti, omfatter denne fejl og mangler i materiale og fremstilling. En af NFI ydet garanti omfatter ikke fejl og mangler, der skyldes mangelfuld vedligeholdelse, urigtig montering, ændringer foretaget af køber eller forkert brug af varen. Garantien omfatter endvidere ikke normal slitage og forringelse. NFI’s garantiforpligtelse forudsætter, at køber dokumenterer, at en konstateret fejl eller mangel ikke skyldes de forhold, der er undtaget fra garantien, jf. ovenfor. Køber skal give NFI skriftlig meddelelse om fejl eller mangler ved det solgte senest 8 dage efter, at fejlen eller manglen er eller burde være konstateret af køber. Såfremt køber ikke underretter NFI inden udløbet af denne frist og inden udløb af garantiperioden, mister, køber retten til at fremsætte krav i anledning af fejlen eller manglen. NFI er berettiget og forpligtet til at afhjælpe alle mangler, som er omfattet af en af NFI ydet garanti. NFI afgør selv, om afhjælpningen skal ske ved reparation eller udskiftning af den/de defekte dele, alt på de i pkt. 4 anførte vilkår. NFI har intet ansvar i øvrigt for sådanne mangler. Dette gælder ethvert tab, manglen måtte forårsage, herunder driftstab, tabt arbejdsfortjeneste og andre økonomiske konsekvens tab. 7. Produktansvar Køber skal holde NFI skadesløs i den udstrækning, NFI pålægges ansvar over for tredjemand for sådan skade og sådant tab, som NFI efter dette punkt ikke er ansvarlig for overfor køberen. NFI er ikke ansvarlig for skade, forvoldt af det solgte:
I intet tilfælde er NFI ansvarlig for driftstab, tabt arbejdsfortjeneste eller andre økonomiske konsekvens tab. Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatningsansvar i henhold til dette punkt, skal denne part straks underrette den anden herom. NFI og køber er gensidigt forpligtet til at lade sig sagsøge ved den domstol eller voldgiftsret, som behandler erstatningskrav, der er rejst mod en af dem på grundlag af en skade eller et tab, som påstås forårsaget af materiellet. Det indbyrdes forhold mellem køber og NFI skal dog altid afgøres ved det aftalte værneting i henhold til nærværende salgs- og leveringsbetingelser. 8. Forsinkelse Hvis der opstår forsinkelse, vil køber blive informeret herom. Køber opnår i tilfælde af forsinkelse ikke andre rettigheder, end at køber kan annullere aftalen. Køber kan kun annullere aftalen, såfremt forsinkelsen er væsentlig for køber, og forsinkelsen skyldes NFI. Køber skal i så fald – efter levering skulle være sket - fremsende skriftlig anmodning til NFI med krav om levering indenfor 3 uger. Såfremt levering ikke finder sted inden udløbet af 3 ugers fristen, kan køber annullere købet. 9. Forsikring, opbevaring og vedligeholdelse af købers udstyr. Køberen er selv forpligtet til at tegne en forsikring for de udstyr som beror hos NFI. Forsikringen skal omfatte brand, tyveri, hærværk og hændelig undergang. Opbevares udstyr af NFI er denne forpligtiget til forsvarlig opbevaring og vedligehold af købers udstyr. Dokumenter arkiveres min 5 år, medmindre andet er aftalt. 10. Ansvarsfraskrivelse og force majeure Følgende omstændigheder fritager NFI for ansvar, såfremt omstændighederne indtræder efter aftalens indgåelse, ligesom disse omstændigheder fritager NFI for at opfylde aftalen: Strejke, lockout, forretningsforstyrrelser, forsinket levering fra underleverandører og lignende tilfælde der forlænger tidspunktet for levering tilsvarende. Krig, borgerlige uroligheder, naturkatastrofer og lignende begivenheder ude af parternes kontrol, omfattende mangel på råvarer, konfiskation, valutarestriktioner eller myndighedernes indgriben, giver NFI ret til helt eller delvist at ophæve ethvert tilbud og stående ordrer. Den part, der hævder force majeure er forpligtet til at informere den anden part ved ekspresbrev/telefax inden 14 dage efter, der er indtrådt force majeure. 11. Tvister Enhver tvist mellem parterne skal afgøres efter Dansk Ret. Tvister skal altid søges afklaret i mindelighed. Kan en tvist ikke afklares i mindelighed, skal tvisten afgøres af Det Danske Voldgiftsinstitut i København. NFI kan dog vælge at anlægge sagen ved de almindelige domstole. |